WELCOME

...inilah kehidupan

Wednesday, October 26, 2011

politik oh politik

isu politik kampus tidak pernah mahu sampai kepenghujungnya~ sehari ke sehari begitu bnyak isu panas yang kita dengar, dari blog, dari golongan akademik, dari mulut ke mulut, aku hairan sehingga bila segalanya akan berakhir? mungkin tidak akan berakhir...bila membaca setiap tulisan yang muncul, aku berfikir tentang sesuatu, kita mahu mengubati atau terus menyimbah cuka pada luka yang memang berdarah? kenapa kita tidak menjadi orang tengah yang memulihkan segenap salah faham, dari terus tampil menuduh dan menuding jari?

awal aku masuk ke bumi UKM ini waktu itu ASPIRASI memegang tampuk kepimpinan,awal MMM mereka dtg beramai2 bertemu dgn pelajar2 baru, memberi risalah dan sebagainya, menjelang hari undi beberapa bulan selepas itu, pelbagai risalah masuk bawah pintu, kami junior masa tu x tahu apa2 tentang politik kampus ni, menjadikan risalah dari kedua2 pihak sbgai bahan cerita kelakar, sbb apa?? dua2 cuba memburukan antara satu sama lain, disamping senior2 bgtahu kalau x undi aspirasi akan dibuang kolej, masa tu kami junior masih takut dgn isu buang kolej, lebih2 aku yang dtg dari kampung ni, klau kena buang kolej nk dok mana? mak dgn abah bukan oang senang. tapi itu cerita 6 tahun dulu, waktu aku tahun 1, hingusan lagi masa tu. apa yang pelik waktu itu, sewaktu barisan PMUKM dtg jmpa junior, senior2 kami, akak2 dan abg2 PC buat muka, dan mengutuk PMUKM, tp selepas MMM kami dikerah masuk kelab Aspirasi, diorang kata kalau masuk kelab ni confirm stay kolej! tp aku masa tu yg cukup gah dipentas debat dan pantun, aku cuba untuk tidak join, aku ckp dalam hati, diorang nk buang aku x kalau x join..hahaha..jahat gak tu...masa kawan2 hntr borang aku x hantar...kAWAn2 trn warna banner calon aku tgk jer dari atas bukit, kawan2 x g kelas esok nya sbb sibuk jadi jentera, aku pun tgk jer...semangtnya kawan2 ni...masa hari mengundi, aku tanda mana2 jer..tak tahu pun mana aspirasi dan mana GMUKM (kalau x silap MAMPU masa tu) akhirnya aspirasi menang, smua warga jentera happy~ sbb berpenat lelah, sbgi habuan dptlah g sungai congkak....x berbaloi pun..hahah... selepas menang aku tgk sama jer..xde apa pun yg jadi lebih baik...dari sebelumnya...

masuk tahun kedua, aku jadi MEP , budak yg x join jentera ni jadi MEP? hehehe... dan masa tu aku tgk kawan2 aku yg jadi jentera dulu ada yg dibuang kolej kata orang sbb diorang join TSB dan masa tu aku pun memang tak tahu apa bezanya TSB dgn Aspirasi tulin...bodohnya aku pasal politik masa tu, seperti biasa waktu 3M PMUKM dtg, kami sambut dgn baik, dan selepas tu ada lagilah kelab aspirasi, aku tetap perjuangkan kelab usahawan aku jer...join aspirasi dpt apa,,join usahawan dpt ilmu niaga..lagi best..masa tu lah...satu masa ada perjumpaan PMUKM dgn budak thn 1 dan MEP, kira lawatan pemimpin melihat nasib rakyat lah...malam tu kami barisan MEP hadir...kami tuntut bas naik ke ibu zain, president masa tu Mazuan rasanya~ dia bgtahu kami x boleh janji..aku cabar dia, kalau x boleh janji jgn jadi president, sbb dah bertahun2 kami buat aduan dan rayuan untuk dptkan bas ke ibu zain, xde satu pmukm pun yg mampu menaikan bas tu ke ibu zain...kawan2 lain menyokong, sampai waktu hbs slot tu diorang pergi tnpa bersalam dgn kami,kami x kesah, kalau mahu jd pemimpin ini lah yg kamu perlu terima..hahah...selepas tu nak pilihan raya lagi, jentera wujud, sapa jadi jentera disuap dgn rokok dan nasi goreng ayam, ramailah jnr yang dtg...haish..wlaupun mas tu aku MEP aku tak lah join sgt..aku tgk2 jer...sbb pemikiran aku masih sama...apa yg diperjuangkan oleh kedua2 pihak masih kabur~ mcm ayam bercakap dgn itik...x tahu siapa betul...

masuk tahun 3, kawan aku K.E ibu zain, dia tegas, aspirasi dibawah takluknya, dia uruskan smua, keadaan masih sama, sampaikan masa hari mengundi aku yg bodoh politik ni jer yg trn mengundi wakil pelajar tahun akhir, mana kawan2 aku yg sibuk jadi jentera dulu eyk masa thn 1? mana jnr2 aku yang terpengaruh dgn rokok dan makanan percuma tu yerk?? senario politik ini tak pernah berubah, keadaan masih sama, dan yg pelik mas tu, mereka mencalonkan mereka yg tidak aktif dikolej, apa tu?? sekadar ada orang nk bertanding supaya pembangkang x menang percuma...hahahah...ada seorang sahabat berkata, kalau mcm tu letak kucing tepi jalan tu bertanding pun boleh..hahah...

masa terus berlalu, aku jadi felo, tapi aku tetap melihat senario yang sama, walaupun setelah bebrapa tahun ibu zain dapat bas untuk naik atas, terima kasih pada yg masih berjuang untuk itu...rasanya tupun usaha MEP kebajikan bukan PMUKM, dah jadi felo aku masih sama, politik kampus ni sgt keanak-anakan...bila junior masuk dan sibuk dgn aspirasi dan GM segalanya, aku hnya senyum dan berkata, apa yg kau juangkan? dan apa kau dapat selepas perjuangan ini berakhir? result kau yang teruk tu akan meningkat jd baik?? tdak...kepimpinan akan jadi lebih baik?? itu bergantung pada pemimpin tu sendiri....

dan hinggalah hari ini, GMUKM memegang takhta, 6 tahun yang aku rasa tiada fungsi PMUKM hari ini masih sama, tergelak2 baca manifesto nak bertanding, nak buat itu dan ini, mana janjinya?? walaupun janji hnya sebuah mesin RO water di FSSK...dan ATM di FST...kami masih menuntut...jgn jadikan janji tinggal janji, dikolej pula masih lagi ada yg cuba menggerakan gerkaan rahsia pihak yg tewas, memperjuangkan kononya...sehingga hari ini aku menanti hasilnya....aku tak memandang rendah kepada kedua2 pihak, tp alang2 bergaduh dan memfitnah antara satu sama lain, cuba buktikan kepada kami rakyat jelata ni kamu mampu...dua2 pihak juga diterajui leh mereka yang disebut ISLAM~ mungkin tulisan ini dilahirkan dari sudut pandangan mata dan pengalaman, sekadar berkongsi...

Monday, October 17, 2011

tak matured ke ngada2~

hai nasib~
sukar sekali aku nak duga apa yang berlaku dan akan berlaku,
bila kita baik, kau plak buat taik, mcm2 cerita aku dengar pasal kau kutuk aku, tapi aku tak kisah pun, sbb apa yang kau buat tu akhirnya akan kembali pada kau, kau dtg dengan muka tak bersalahnya, tak ke kau sedar kau tu sebenarnya gunting dalam lipatan, musuh dalam selimut, selepas ni aku tak nak ambil tahu pasal kau, apa kau cakap semuanya dusta, sbb aku dah rasa..kenapa kau nak ambil apa yang aku ada? kau puas dgn sakitkan hati aku? hahaha..kau silap sebenarnya...semua tu akan buat kau lebih kecewa dan tertekan sebenarnya...kau fikirlah baik2...apa gunanya semua yang kau buat ni? aku takkan mati dengan cemburu...aku takkan lemah dengan carutan dan umpatan kau~ kau malukan aku depan junior...silakan..kau boleh cerita apa sahaja depan jnr...mulut kau kan...tapi lama2 jnr akan tahu jugak siapa kau sebenarnya..aku tak perlu buat semua tu...org akan kenal kau!

Thursday, October 6, 2011

kehidupan

video


damai itu ada~ setiap yg berlaku ada hikmah disebaliknya...jadikan yg buruk itu pengajaran dan yang baik itu ikutan...benar kubur kita lain2..tapi dipadang masyhar nnt kau ditanya aku juga akan dipersoalkan...

Wednesday, October 5, 2011